F.v. næringssjef Håkon Okkenhaug, leder i Åsen pensjonistlag Torbjørn Nyborg og administrerende direktør i Coop Midt-NorgeTorbjørn Skei diskuterer handel og butikk i Åsen.

Vil ha ny butikk i Åsen sentrum

Styret i Åsen pensjonistlag (ÅPL) inviterte nettopp Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge, til butikkmøte i Åsen. Leder i pensjonistlaget, Torbjørn Nyborg, var pådriver.

I tillegg til Skei var næringssjef i Levanger, Håkon Okkenhaug, representanter fra frivillige lag og foreninger og butikksjefen i Extra Åsen, invitert.

Nyborg hadde skrevet en innledning som han presenterte i møtet. I innledningen forklarer han at det i Åsen sentrum nå bor mange eldre mennesker. Årsaken er bygging av mange nye boligblokker. Storparten av dem som flytter inn der, er eldre og pensjonister. Det blir sagt at de nye boligblokkene er Åsens nye aldersheim, tilføyer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han peker på at Extra Åsen ligger sentralt til og med lett adkomst for disse beboerne. Butikken ligger også meget strategisk til like ved E6. Derfor har butikken veldig mange kunder både fra hytter og forbipasserende på E6 – spesielt om sommeren.

Da Coop Åsen ble en Extra-butikk, ble den utvidet til å innfri minimumsstørrelsen for kjeden Extra. Gulvet i butikken er ekstremt skjevt. Så skjevt at noen ikke klarer å oppholde seg inne, vet Nyborg. Grunnen til dette er at lokalene tidligere var et meieri. Der måtte spylevannet renne ned mot sluken. Bygget er gammelt, og det er i tillegg ikke tatt hensyn til meget dårlige grunnforhold.

Nyborg trekker fram fem viktige punkt:

1.Butikken har et stort vareutvalg. Dette krever plass med mange reoler. På et begrenset areal vil dette gå ut over plassen til kundene. Det blir svært trangt mellom reolene. Ansatte er svært tålmodige når de må stå og fylle inn varer mens kundene fyker forbi i de trange passasjene. Mellom enkelte reoler er det ikke mulig at to med handlevogn kan møtes uten problemer. Det blir som i reklamen – hvem skal rygge.

2.Som nevnt er det mange fremmede som handler i butikken. Veldig positivt det, men ikke så positivt for eldre som føler at de blir «i veien» for folk som har det travelt. Mange kunder i butikken samtidig gir mindre plass for den enkelte – det er det ingen tvil om.

3.Hva så med det skjeve gulvet? Dette forsterker problemene radikalt – spesielt for eldre og foreldre med barn i handlevogna. Vogna har hjul som gjør den lett å trille. Slipper man den så lever den «sitt eget liv». Har du et barn i vogna og den krasjer mot grønnsakdisken, er det lite hyggelig. Eldre må parkere vogna ved en reol for så å løpe rundt for å finne de varene de skal ha. Tidligere var det slik at mange fant igjen handlevogna si ute på lageret. Nå har det blitt en dør inn til lageret og ferden ender der.

4.Når man kommer så langt som til kassen, starter et nytt problem. Det går greit å legge varene på bandet, for da kan du ha vogna mellom deg og bandet. Verre blir det når du skal flytte ferdigpakkede varer ned i handlevogna. Da må du ha en fot tilgjengelig for å holde igjen vogna. Eldre med dårlig balanse har ikke en slik fot, og det er en prøvelse for foreldre med små barn. Nå har noen kloke hoder funnet på en løsning. De legger alle varene tilbake i vogna og tar den med ut på gårdsplassen for så å pakke dem ned i handleposene – lite hyggelig for butikken!

5.Å dra til butikken skal være en god og sosial opplevelse. Hos oss er det noe annet – stress og ubehageligheter. Personlig hadde jeg en opplevelse forleden dag. Jeg kjørte fruen til Røstad til fysioterapeut. I ventetiden kjøpte jeg en avis hos Rema 1000. Der møtte jeg en nabofrue med full handlevogn og barn i setet. Man vet hvorfor!

Befolkningen i Åsen vil nå ha en ny butikk. Åsen er et satsningsområde for boligbyggere fordi vi ligger så sentralt til mellom Stjørdal/Trondheim og Levanger/Verdal. Vi eldre mener at butikken må ligge i sentrum av Åsen. Ikke ved en eller annen rundkjøring man må bruke bil for å komme til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Borettslagsrepresentant og butikkansatt Marit Hovdal t.v. og butikksjef Helene Nordheim.

Livlig diskusjon

Møtet med Torbjørn Skei fant sted onsdag 22. september. Torbjørn Nyborg ønsket velkommen, leste skrivet han hadde forfattet og minnet om Coop Midt-Norges løfte ved fusjonen var at det skulle bli gjort noe med butikken i Åsen.

Torbjørn Skei hadde ikke vært oppmerksom på skrivet fra Torbjørn, men er opptatt av å følge opp henvendelser fra medlemmene. Han satte pris på at flere instanser og frivillige organisasjoner deltok i møtet.

Håkon Okkenhaug mente det fortsatt vil bli en god del trafikk gjennom Åsen sentrum når ny E6 er på plass. Tanken er å få plasskrevende næringsvirksomhet i Vassmarka og detaljhandel i sentrum.

25 prosent av omsetningen i butikken kommer fra turister og hytteiere. Hvor stor vil denne andelen bli med ny E6? Tallene viser også at 47 prosent av befolkningen i Åsen handler andre steder. Ny butikk vil ha et stort potensial for å redusere dette tallet. Med tanke på dagens omsetning, mener imidlertid Torbjørn Skei at det vil være ganske vanskelig å gjøre en helt ny butikk, lønnsom. Nettopp derfor foreslår Åsen pensjonistlag (ÅPL) at Coop Midt-Norge inngår avtale med et utbyggingsselskap om bygging av leiligheter i to etasjer over butikken. ÅPL mener videre at selv om etablering av ny butikk ligger fram i tid, så er alt nå lagt til rette, med vedtak om ny E6 og avkjørsler og premisser for bruk av næringsarealer.

I protokollen fra møtet skriver sekretær i ÅPL, Gunvor Christiansen, til slutt: Så er det et tankekors at så mye som nesten halve befolkningen står for en handelslekkasje på 47 prosent. Den må det tas tak i for å få den stoppet og vesentlig redusert.