– Det har ikke vært kommunes intensjon å holde informasjon hemmelig, heller ikke i denne saken
Det skriver kommunedirektør Endre Skjervø i sitt svar til Jan Lutdal.
Leserinnlegget inneholder mange spørsmål og påstander. Som kommune setter vi pris på at innbyggere og næringsliv engasjerer seg. Frosta kommune tilstreber størst mulig åpenhet, og har det siste året fått betydelig erfaring i behandling av innsynsforespørsler fra private personer og fra media. Det har ikke vært kommunes intensjon å holde informasjon hemmelig, heller ikke i denne saken.
Frosta kommune har som kjent over flere år hatt betydelige utfordringer med å levere tjenester med tilstrekkelig kvalitet innenfor fagområdene byggesak, plan og oppmåling. Noe som mange innbyggere og næringsliv på Frosta har lidd under. Arbeidet med å identifisere og rydde opp i tidligere saksbehandlingsfeil og mangelfull saksbehandling er godt i gang, men det gjenstår fremdeles dessverre flere kjente og ukjente saker. Dette har hatt en kostnad, og det vil også ha en kostnad fremover.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kunnskap om, og riktig saksbehandling i henhold til plan- og bygningsloven krever en bred sammensatt kompetanse. Samarbeid i et større fagmiljø innenfor tjenestene under arealforvaltning er derfor nødvendig. Etablering av samarbeidet i Værnesregionen fra 1. mai 2021 har vært helt avgjørende for å levere en faglig forsvarlig tjeneste innen byggesak, plan og oppmåling/kart og geodata. Samarbeid i et større fagmiljø vil det også være behov for fremover.
I forbindelse med etablering av samarbeidet vedtok kommunestyret et nytt gebyrregulativ med lik oppbygning som vertskommunen i samarbeidet. Saksbehandlingsgebyrene er fastsatt som standardsatser i gebyrregulativet, utregnet som et snitt for medgått tid for den enkelte sakstypen. Dette er standard i de fleste kommuner i Norge. Gebyrsatsene settes av kommunestyret i den enkelte kommunen, og Frosta kommune har ikke gått med overskudd på disse områdene de siste tre årene. Kommunestyret har ikke gjort vedtak om 100 prosent finansiering gjennom gebyr.
Når det gjelder spørsmålet om sluttpakker og om andre ekstraordinære utgifter kan legges inn under selvområdet, er svaret trolig nei. Dette er en vurdering som gjøres fortløpende opp mot om kostnaden sees på som nødvendig for å produsere tjenesten, eller ikke, i henhold til lovverk. Vurderingen om kostnaden for sluttpakke og forlik skulle vært en del av selvkostregnskapet ble ikke kvalitetssikret godt nok, og det beklager vi. Årsaken til dette er nok at underskuddet i selvkostområdene var større enn kostnadene for sluttpakken og forlik. Den totale kostnaden ville derfor uansett ikke påvirket gebyrsatsene for innbyggerne i Frosta kommune.
I disse dager ferdigstilles et revidert gebyrregulativ som er basert på oppdatert lovverk og veiledere for beregning av selvkost, og gebyrforskrift fra regjeringen. Selvkost er et eget fagområde, og vi gjør revideringen derfor i tett samarbeid med fageksperter på selvkostområdet. Dette gjør vi for å sikre at Frosta kommune sine forskrifter skal være basert på oppdatert lovverk, for at gebyrregulativet skal være enda mer forståelig og forutsigbart for innbyggere og næringsliv.
Med vennlig hilsen
Endre Skjervø, kommunedirektør