Therese er livredd for å bli påkjørt: – Må det gå et liv for at det skal skje noe?
I 2010 gikk åsbyggen i fakkeltog for gang- og sykkelveg i Branndalen i Åsenfjord. Fremdeles skjer det nestenulykker på strekningen uten at fylkeskommunen tar grep om den sterkt trafikkerte vegen.
Torsdag kunne det gått galt da Marthe Mæhla gikk tur med barnevogn på strekningen, og måtte kaste seg ut i grøfta for å unngå påkjørsel. Trønder-Avisa omtalte først saken.
Hun er ikke den eneste som reagerer på villmannskjøringen på fylkesveg 753 og Frostavegen gjennom Branndalen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Therese Nilsen går nesten hver dag, hele året, fra hjemmet i Branndalen langs fylkesvegen til togstasjonen i Åsen. I over 11 år har hun pendlet til jobben i Levanger.
– Jeg går her. Jeg har ikke noe valg, jeg har ikke førerkort, sier Therese.
Hvordan er det å gå her?
– Helt forferdelig noen ganger, verst er det om vinteren. Enkelte av lastebilene tar ikke hensyn, sier hun.
– Går med hjertet i halsen
Hun har blitt spruta ned på veg til jobb, og går noen ganger med hjertet i halsen langs Frostavegen. Om bilene absolutt må kjøre to i bredden, går hun nesten ut i grøfta.
– Jeg går ikke her uten refleks, det tør jeg ikke, spesielt nå når det begynner å bli mørkt om kvelden. Jeg er livredd for å bli påkjørt, sier Therese.
Kommer store trailere dundrende, hender det hun går ut av veien for å søke ly hos en nabo på toppen av bakken.
Hun vet at politikerne har hatt veien på prioriteringslisten, men stusser over at ingenting skjer.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Det er egentlig tullete at de ikke har gjort noe med det. Det er skummelt. Jeg tenker; må det gå et liv for at det skal skje noe?
Oppmuntrer til å vise hensyn
Therese forteller at hun fremdeles kvier seg for å sende datteren på 14 ut på Frostavegen, og spesielt nå etter hendelsen med naboen Marthe.
– Hun er skeptisk til å gå langs veien, og er selv redd. Heldigvis har hun krav på buss, sier Therese.
Datteren tar buss til ungdomsskolen i Åsen. Skal hun sykle langs Frostavegen, er moren med henne. Har Therese fri fra jobb og kunne ha lyst til å gå seg en tur, orker hun ikke det. Da må hun nemlig ut på den trafikkerte veien.
– Jeg vil ikke gå på veien mer enn jeg trenger, sier Therese, og oppmuntrer bilistene til å ta hensyn til gående.
En høyt prioritert veg over mange år
Lokalpolitiker Lars Erik Ertsås (H) pendler fra Åsen til jobb på Frosta, og er godt orientert om utfordringene i Branndalen.
- Levanger kommune har prioritert akkurat den strekningen helt på topp i sikkert 10 eller 15 år når fylkeskommunen ber om innspill til prioritering av veiene. Ordførerne i begge kommunene har jo jobbet beinhardt med det, sier Lars Erik Ertsås. Og legger til:
- Det er frustrerende for politikere i Levanger å se at det nærmer seg mer og mer at det skjer en stygg ulykke som ville vært unngått med en gang- og sykkelveg opp gjennom Branndalen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Vitne til livsfarlig kjøring
Han tror de fleste som kjører der til vanlig viser hensyn, men har selv opplevd å bli forbikjørt i veldig høy fart - og har sett livsfarlig kjøring på strekningen.
– Hvis det går folk der, må jeg stoppe helt om det kommer en lastebil imot, for å være helt sikker på at det oppleves trygt. Om det er lastebil eller campingbil så bør det være stopp når de to bilene møtes, sier han. Og legger til:
– Det er en farlig vegstrekning med så mye trafikk av barn og unge til skole og fritidsaktiviteter. Det begynner å bli mange småbarnsfamilier i Åsenfjord.
Han forteller at Høyre og Senterpartiet har sagt at veien skal prioriteres. Det er noen som har ansvaret. Det er opp til politikerne i fylket å ta en avgjørelse og bestemme seg for å bruke de pengene.
- Jeg synes det er veldig rart at de ikke har prioritert den strekningen. Det er ikke så lenge siden det ble lagt fiber der. Utrolig at det ikke ble lagt en gang- og sykkelveg samtidig. Nå tenker jeg at gang- og sykkelveg må være ferdig når nye E6 ferdigstilles, om ikke før, sier han.
En kamp om midlene
Sidsel Bryne, seksjonleder for seksjon utredning i fylkeskommunen, forteller til Trønder-Avisa at fylkeskommunen i samarbeid med Levanger og Frosta kommune nylig har startet med å utrede strekningen.
En konsulent er engasjert for å hjelpe fylkeskommunen med forslag til hva som kan gjøres, men Bryne sier til avisa at fylkeskommunen har begrensede midler til investeringsprosjekt, og at det er en kamp om hvor pengene skal prioriteres.
Tilbake i Frostavegen, som ikke er bred nok til å ha en gul midtstripe, dundret trafikken forbi da vi tok en prat med Therese Nilsen mandag ettermiddag. Håpet til Therese og naboene er at det ikke må en alvorlig ulykke til før den etterlengtede gang- og sykkelvegen blir prioritert i fylkeskommunens investeringsbudsjett.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Få gjerne med fartsgrensen her, det er 70 km/t på strekningen, avslutter hun.