Frostachips girer opp eksporten: - Bra fart i Sverige
Frostachips lanserer ny smak samtidig som de setter opp farten på eksport. 45 prosent går i dag til eksport, inkludert chipsposene til Norwegian.
I god tid før jul lanserer de en ny smak, sesongchipsen «Gräddost».
– Vi har hatt lyst til å lage et sesongprodukt. Vi vil gjerne ha noen spesielle produkter om sommeren og til jul spesielt. Gräddost har vært med oss lenge, og Lars Erik (Ertsås, produksjonssjefen journ.anm.) fikk smake den første versjonen før han begynte. Han startet 1. februar i fjor, men vi hadde ham med på smaking allerede i januar i fjor. Lars Erik er jo også kokk, sier Tommy Hanson Wikmark, daglig leder i Frostachips.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Tommy forteller at fargevalget på chipsen ikke er tilfeldig, at farger assosieres med smak og opplevelser.
– Vi ønsker at du får juleminner, og assosierer produktet med noe positivt. Veldig mange har jo gode assosiasjoner til jul, og da er mat en viktig del av det. Designet er rødt, koselig og varmt. Rødt selger ganske dårlig ellers i året, men til jul fungerer alltid rødt.
I neste uke forventes den nye smaken å komme i varehandelen, foruten gårdsutsalgene og matkassekonseptet Rågo på Frosta, som allerede har tatt den inn i lokalmatutvalget sitt.
Interesse utenfor Norge
– Med Norwegian er 45 prosent av omsetningen hittil i år eksport, sier Tommy, og forteller at det er økende ut året - og at de har bra fart i Sverige.
– Det tar tid å få etablert seg i Norge, og vi ser at vi får mye interesse fra Sverige og også internasjonalt.
Frostachips fikk forespørsel fra Innovasjon Norge om å delta i den norske paviljongen på den internasjonale matmessen Sial Paris, så Tommy og Lavrans Schrøder, innkjøps- og logistikkansvarlig, reiser til Paris for å delta på messen i oktober.
– Det blir veldig, veldig spennende. Vi girer oss veldig til eksport neste år. Vi kan ikke bare sitte og vente på norske kunder. Nå får vi Rema i hele Midt-Norge, til nå har vi bare hatt Frosta, men om to uker er vi i alle 75 butikker, sier han.
Frostachips mottok under Trøndersk Matfestival i august Tenke stort-prisen, som ble delt ut av Oi! Trøndersk Mat og Drikke i samarbeid med Reitan, der premien blant annet ga en samarbeidsavtale med Rema 1000.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Skandinavia er veldig eksotisk
I nabolandet Sverige satser de nå for fullt etter at et testsalg med Ica, som fungerte veldig bra, og ga dem innpass til et møte.
Spørsmålet Tommy fikk i møtet var; «hvorfor skal vi satse på norsk chips i Sverige»?
– Det er ikke bare en merkevare som forteller en viktig historie, vi skal være norske, vi har norske flagg og forteller en historie fra Frosta. Vi skal ta en posisjon i Sverige som «den norske chipsen». Det er eksotisk for en svenske - men også for alle som er turister eller innvandrere som har bosatt seg i Sverige. Skandinavia er veldig eksotisk, sier Tommy. Og legger til:
– Det er også bakgrunnen til at vi velger å dra til Paris-messa. Skandinaviske produkter er ekstremt trendy om dagen. Vi har et gjennomført norsk produkt, ingen fiktiv historie.
– Ser Norden som et lokalmarked
Historien om chipsen fra Frosta fungerer også i Sverige?
– Det fungerer veldig bra. Vi er den lille chipsfabrikken som ligger midt i åkeren her.
Tommy forteller at markedet i Sverige er ganske annerledes enn i Norge.
– De er veldig positive til gode produkter, til gode historier - og ser Norden som lokalmarked.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Ica syntes Frostachips hadde en interessant historie, men fortalte dem at det krevde litt å være leverandør i Sverige.
– Du må virkelige satse, investere mye penger og investere i et salgsteam, sier Tommy, som fikk beskjed om at det var hans jobb å få chipsen ut i markedet.
Den utfordringen tok Tommy og hans team på strak arm. Han har jobbet mye med Sverige tidligere, og visste hvem han skulle snakke med. Han hadde allerede begynt å prate med dem, og etablerte en avtale med det han anser som det råeste salgsteamet i Sverige.
Opplever allerede gjenkjøp
Teamet som skal jobbe med Frostachips har 10-12 leverandører av ulike produkter med seg i porteføljen.
Nå har salgsteamet holdt på i tre uker, og Tommy får ukentlige rapporter fra dem - i tillegg til månedlige statusmøter.
– De sier det er tre ting som avgjør om du har en suksess. Om du har et bra produkt, at folk kjøper det, og så kjøper det igjen. Nå ser vi at vi allerede treffer på nummer tre, de som kjøpte første gang, kjøper igjen. Gjenkjøp er ekstremt viktig, sier han. Og legger til:
– Salgsteamet sier dette er noe av den beste lanseringen de har hatt noen gang. Det er veldig, veldig bra.
Driver med ekstremsport
Med økt satsing på eksport, har dere nok råvarer?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Vi tar en sjanse med 50 prosent mer i budsjett i år enn i fjor. Vi tar en risiko, er det nok? Så må vi ha en bra timing med høstingen, det ser bra ut i år. Vi bomma med bare 30 tonn i fjor, som var veldig lite. Det solgte vi til Kims, vi var veldig heldige. Så det er ekstremsport når du ikke har noen prognoser før du bestiller potet.
Han synes potetsesongen ser veldig bra ut, og at poteten ser enda bedre ut i år enn i fjor. Hovedtyngden av poteten er fra Frosta. En produsent, Ola Risan, leverte 150 tonn i fjor. I år dobler han produksjonen, og leverer 300 tonn.
I fabrikken produseres cirka 1000 poser i timen, i rundt 10 timer i døgnet, fra mandag til torsdag. Fredag har de vaskedag.
Han forteller at småposene til Norwegian ligger på et veldig bra nivå, og i Sverige har de satt seg som mål å selge 1 million poser fra august i år til august neste år.
Med trykket de har på produksjonen i tiden fremover, presser det seg frem et behov for å investere i frityr nummer to for chipsfabrikken på Vikaleiret.
– Vi må investere før vi trenger den, og håper å ha den på plass til første kvartal neste år, sier Tommy.