Leder i Frosta bygdemuseum, Per Mæhla, mener det viktigste med Kulturminnedagen er å treffes og prate over bordene.

Feiret Kulturminnedagen med åpent hus: - Det viktigste er å treffes

Frostas kulturelle ildsjeler inviterte til Kulturminnedag og åpent bygdemuseum søndag.

– Dette kalles impuls. Jeg var inne på Lagabøte-kalenderen på Frosta kommune, og der sto datoen i dag og Kulturminnedagen. Ansvarlig var historielaget, museet og formtidsminnelaget. Det visste jeg ingenting om, men hvorfor ikke? Det er bare fint å lage noe her, og i tillegg har vi fått engasjert noen til å snakke. Torgunn Østbø om Landslova, Lars Eiliv Flægstad om middelalderhagen, og så skal det være avduking av informasjonsplakatene til historielaget med det samme, smiler leder i Frosta bygdemuseum, Per Mæhla, mellom vaffelsteiking og kaffesalg.

Per forteller at de har hatt en del besøk gjennom dagen i det gode og varme været.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Rundt 30 personer har i alle fall vært her, og det er mange andre arrangementer som også skjer i dag, legger han til og forteller at det viktigste er å treffes og prate over bordene.

– Vi må stå i lag og jobbe sammen, sier Per med tanke på Frostatingsprosjektet som henger utstilt på veggen til bygdemuseet. Det viser forslagene til hva et framtidig formidlingssenter for Frostatinget kan bli.

Folk kom og gikk litt gjennom dagen, tok en titt på utstillingene i Drengstua og Tausloftet og satte seg ned for en kaffeprat rundt bordene. De tok seg også en avstikker til det Lars Eiliv Flægstad kaller Lagabøtejubileets mest besøkte arrangement; middelalderhagen.

Humle, lin, korn, belgvekster, løk, kål og urter er en del av middelalderhagen som skal trekke publikum tilbake til da Magnus Lagabøte kom ridende gjennom åkrene på Frosta.

– Det er mange tusen som har vært der og kikket. Jeg har sittet her og sett de fotografert plakatene og tatt det med seg hjem, forteller Lars Eiliv, som i tillegg til å være nærmeste nabo også har vært vert på turistinformasjonen i sommer. Som et av medlemmene i jubileumskomiteen, fikk han sammen med Arve Loktu i oppdrag å legge til rette for en middelalderhage like ved Tinghaugen - som gir et innblikk i hvilket åkerlandskap Magnus Lagabøte red gjennom på Frosta i 1274.

Ifølge Lars Eiliv Flægstad har middelalderhagen ved Tinghaugen hatt mye besøk.

De har fått hjelp av Jon Olav Forbord og Aasmund Bjørnstad på korn og Idun Bratberg på grønt, mens Signe Vinge har tatt seg av tekst og design på plakatene.

– Både Frostatingslova og Landslova har strenge regler om korn. Ble det mangel på såkorn var du pliktet til å gi til de som ikke hadde noe, og du hadde ikke lov til å ta overpris, forteller Lars Eiliv som synes det hadde vært artig om plakatene blir brukt flere ganger. Og ut fra sommerens besøk, tyder det på at turistene er enige.

Kjersti Brustad var en av dem som besøkte Kulturminnedagen, og stilte i egenkomponert hverdagsbunad for anledningen. Med vadmel fra Finn.no, deler av en Setesdalsgenser fra samme sted, et russisk ullsjal, sølvknapper, fløyelsbånd, biser, Logtun-mønsteret fra Frostagenseren og onkel Einars frakkeskjold. - Jeg slår et slag for hverdagsbunaden, sier Kjersti som prøver å bruke plagget så ofte hun kan.

Andre plakater som fikk publikums oppmerksomhet, er Frosta Historielags informasjonsskilt ved Tinghaugen. Med støtte fra Utvalgte kulturlandskap har de fått laget to trekant-skilt med informasjon om Tinghaugen og området.

Roar Lindgaard, Bjørn Olav Juberg og Johan Ole Kjelstad fikk hjelp av Kristin Christiansen til å klippe snora for de nye informasjonsskiltene ved Tinghaugen.

Leder i historielaget, Bjørn Olav Juberg, fortalte at da de begynte med prosjektet i 2021 viste prisene i markedet at det ville koste dem 196.000 kroner, inkludert dugnadsinnsats. Men etter hvert som prosjektet skred fram og prisstigningen kom, resulterte det i en sluttsum på vel 283.000 kroner i 2024.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De nye informasjonsskiltene ble montert i vår, og historielaget har allerede fått mange tilbakemeldinger fra folk som har likt det de har sett og lest. - Vi mener det er verdt å bruke penger for å markedsføre Frosta, sier Bjørn Olav Juberg.

– Den voldsomme prisstigningen gjorde at historielaget fikk større utgifter. Men de håper vi å få dekket noe av gjennom tilbakeføring av moms i løpet av året. Uansett mener historielaget at det er verdt å bruke penger for å markedsføre Frosta. Den tida skiltene har stått oppe har vi fått mange tilbakemeldinger som tyder på at folk har stoppet opp, lest og syntes det har vært interessant det som har stått, sa Bjørn Olav før han ga grafisk designer i Frostingen, Kristin Christiansen, saksa for å erklære skiltene for åpnet.

– Vi håper mange får glede av skiltene, sa Kristin.

En familie fra Trondheim var begeistret over det som møtte dem da de stakk innom Tinghaugen og Frosta bygdemuseum søndag. – Dette er jo fantastisk! Det er fint at ting er åpent og vi kan møte lokale og høre historie. Hvis det hadde vært stengt, hadde vi ikke stoppet her, sier Alexandra Nordmark. Her sammen med datteren Victoria og mannen Thomas Nordmark.